Ledfiksering efter ankelforstuvning

Introduktion til ankelforstuvning

Ankelforstuvning er et traume de fleste mennesker på et eller andet tidspunkt er ude for, og som de fleste negligerer og ikke tænker videre over. Dette er en skam, da et sådan gammelt og ubehandlet traume ofte er en faktor i mange overbelastningsskader af underben, knæ og bækken/rygproblematikker.

Som du vil læse i dette indlæg, kan der være adskillige følgevirkninger af en ankelforstuvning, her iblandt ledfiksering  Bliv klogere på netop denne problemstilling og hvordan du kan lave en hjemmetest for at afsløre den.

Biomekanikken i en ankelforstuvning

En klassisk forstuvning er, hvor man vrikker om og får for meget vægt på ydersiden af anklen. Ved sådan en bevægelse sker der en rotation af talus-knoglen, samt en nedadgående bevægelse af lægbenet (fibula). Det der ofte er mest fokus på ved dette traume er, at en eller flere af ledbåndene på ydersiden af anklen bliver overstrakt og beskadiget – hvilket leder til megen snak om instabile ankler. Hvad der sjældent er fokus på er, hvad der sker hvis leddene mellem de førnævnte knogler også bliver påvirket. Hvis eksempelvis talus-knoglen bliver fikseret i rotation og lægbenet i en nedadgående retning, har det direkte effekt på fodafviklingen. En uhensigtsmæssig fodafvikling forringer kroppens evne til at forplante sin vægt igennem benet og ned i jorden, hvilket kan føre til overbelastning mange andre steder i benet.

ankelforstuvning

ankelforstuvning tegning.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Risikoen forøges efter første gang

Det er velkendt, at har man først vrikket om én gang, har man større risiko for at gøre det igen – og igen [1]. Der kan være flere faktorer der spiller ind på dette, men det hjælper i hvert fald ikke, hvis ens ankelled konstant befinder sig i en mere eller mindre grad af ”vrikke om-stilling”. Udover en neurologisk tilpasning, kan en længere periode med et fikseret lægben også forstyrre biomekanikken omkring bækkenet via konstant træk på en af hasemusklerne kaldet biceps femoris. Dette kan over tid være medvirkende til overbelastningsproblematikker langt væk fra anklen.

Hjemmetest for ledfiksering efter ankelforstuvning

Det er meget muligt, at du ikke ender med disse ledfikseringer efter din forstuvning, og at du bare har overstrakt dine ledbånd kortvarigt. Føler du derimod, at din ankelbevægelighed stadig føles forringet efter at hævelsen er faldet, eller at der er smerter, så er der god grund til at gå til en behandler der kan teste og behandle den [2].

Her er fire simple rygliggende test du kan prøve af. Testene er positive hvis du oplever smerte eller tydelig begrænsning. Med positiv menes det her at det er tegn på at du har en ledfiksering. Sørg for at benene er strakt, og at begge knæskaller peger op mod loftet, så benene er roteret lige meget.

Hjemmetest

  1. Slap af i tæerne og vip fødderne opad så meget du kan.
  2. Slap af i tæerne og vip fødderne nedad så meget du kan.
  3. Slap af i tæerne og vip fødderne opad og indad så meget du kan.
  4. Slap af i tæerne og vip fødderne opad og udad så meget du kan.

523H_09_1191

 


Skrevet af:

Christian Glebe-Møller
Fysioterapeut & stud. osteopat

Læs flere indlæg af Christian:

Facebookpage: ”Christian Glebe-Møller – Fysioterapeut og osteopatistud.dk”

[1] Witchalls J, Blanch P, Waddington G, Adams R. 2012. Intrinsic functional deficits associated with increased risk of ankle injuries: a systematic review with meta-analysis. Br J Sports med. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22171337

[2] Loudon JK, Reiman MP, Sylvain J. 2014. The efficacy of manual joint mobilisation/manipulation in treatment of lateral ankle sprains: a systematic review. Br J Sports med. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23980032

Forstuvet-ankel.dk