Forstuvet ankel kan have livslange konsekvenser

– Derfor bør du gennemføre genoptræning af din forstuvede ankel.

Tusindvis af danskere forstuver hvert år anklen. Der findes ingen eksakt estimering for antallet af skader i Danmark, men for Norge, som er et land vi på mange måder kan sammenligne os med, er antallet af ankelskader estimeret til at være 200.000 pr år. (ca. 400 pr dag)

Ankelskader negligeres desværre ofte og glemmes så snart farven, hævelsen og smerte er forsvundet. Den almene dansker vender så at sige alt for hurtigt tilbage til arbejde eller sport uden tanke for konsekvensen af at overspringe genoptræningen.

Undersøgelser på mennesker og dyr tyder dog på, at effekten af ​​selv en lille forstuvning kan være mere omfattende og langvarig end man tidligere har været bekendt med.

Sunde ankler er afgørende for bevægelsen.

Anklen er kroppens base” argumenterer Tricia Hubbard-Turner, professor i kinesiologi ved University of North Carolina, der er leder studiet. “Everything starts with the ankle.

Anklen kan være overraskende skrøbelig og sårbar over for hverdagens små udfordringer. Et uopmærksomt og akavet skridt ned fra
kantstenen, uheldet på de høje hæle eller en forudset ændring i bevægelsen under sport kan få lavinen til at skride. Ankelleddets ligamenter strækkes ud over udover evne – du mærker varmen og den dunkende smerte som opstår ved en ankelforstuvning. Du er ikke i tvivl.

Tendensen er, at der meget lidt fokus på behandling af den forstuvede ankel og at det grundlæggende råd fra lægen er at holde ankelen i ro en uge eller to for at hjælpe helingen på vej.

To nye studier, rejser for alvor spørgsmål ved konsekvenserne af ankelforstuvninger.
I et studie af 20 universitetsstuderende med kronisk ankelinstabilitet – en tilstand forårsaget af gentagende ankel forstuvninger, viste det sig at de studerende med kronisk ankel ustabilitet bevægede sig mindre i forhold til en tilsvarende testgruppe. Mere specifikt blev det målt at gruppen med ankelinstabilitet gik 2.000 færre skridt i per dag end den raske kontrolgruppe.

Du bevæger dig overordnet mindre hvis du ikke får genoptrænet din ankel ordentligt


Couple-Walking-Away-by-FaceMePLSI et andet studie, hvor forskere, ved kirurgisk indgreb på mus, lavede hvad der svarer til en mild ankelforstuvning viste der sig lignende resultater.

Studiet viste at musene, der havde fået påført ankelskaden, efter et år, havde langt dårligere balance og bevæge sig langt mindre end den tilsvarende raske kontrolgruppe. Dette tiltrods for at skade fysiologisk set burde at være ophelet.

Hvad der var mest iøjnefaldende ved dette studie var at 70% af de mus der havde fået påført skaden kunne sættes i kategorien som kronisk ankelinstabilitet som følge af den tidligere skade.

Hvis man tror på at disse dyreforsøg kan oversættes til mennesker, vil 70% af alle forstuvninger kunne lede til kronisk ankelinstabilitet.


Hvad bør du tage med herfra

  • Du bør tage din forstuvede ankel alvor og arbejde målrette med genoptræningen af den, hvis du vil undgå de langvarige følger der kan opstå.
  • Er skaden endnu ikke sket, skal du klappe dig selv på skulderen, og måske gøre en forebyggende indsats.
  • Balancetræning er en super måde at forebygge ankelskader. Stil dig på et ben når du børster tænder, eller arbejd målrette med det i fitnesscenteret.
  • Hvis du tidligere har forstuvet en ankel, også selv om skaden synes at være fuldstændig helet, kan du overveje at få udført en balance test hos din fysioterapeut for at afgøre, om du kan have brug for at genoptage genoptræningen.

Læs mere om den forstuvede ankel på forstuvet-ankel.dk


 

Ref:

An Acute Lateral Ankle Sprain Significantly Decreases Physical Activity across the Lifespan.

Hubbard-Turner T1, Wikstrom EA1, Guderian S2, Turner MJ3.

Forstuvet-ankel.dk